יום ראשון, 5 במאי 2013

ראש עיר טוב עיר איכותית / רימונה שיף.

היום כשהבחירות המוניציפאליות הולכות וקרבות. כשבערים הופכים שוב ראשי הערים שרוצים להיבחר לקדנציה נוספת, את הכבישים, מתקנים רמזורים ומציבים עמודי תאורה חדשים, כשהמעומדים הוותיקים והמעומדים החדשים הולכים ברחובות עם חיוכים על הפנים. מחלקים לתושבים עלונים וזורקים לחלל האוויר הבטחות. ישבתי וחשבתי לעצמי מה זה אומר לגור בעיר איכותית. עם ראש עיר טוב. ולנגד עייני ראיתי ראשי  ערים שעושים בעירם דברים שלא על מנת לקבל פרסים. ולא מתעוררים לעשיה רק בשנת בחירות. דואגים שהרחובות בה יהיו נקיים. ושיהיו בה מקומות חניה לכלי הרכב הרבים, אני מביינה שמתכנני הערים בעבר לא ראו אותן, לנגד עינהם, צפופות במכוניות, אבל בכל זאת צריך להקדיש מחשבה ומשהו בנידון לעשות, ואמרתי לעצמי שעיר איכותית היא עיר שיש בה נגישות תרבותית. כלומר הרבה תחנות אוטובוס, שמאפשרות לכאלו שאין להם מכוניות ולאחרים, לנסוע ממקום למקום. עיר שיש בה רחובות עם חנויות. למען שיוכלו התושבים לקנות אוכל, בגדים ומוצרים אחרים מבלי להזדקק לנסוע למקומות מרוחקים.  עיר שמיצרת מפגשים תרבותיים לתושבים. כמו הרצאות בנושאים שונים, הצגות, סרטים, וערבים שמוקדשים לנושאים שונים, כמו למשל, ערבי  תרבות. או ערבי בריאות. מכאן שזוהי עיר שיש בה תאטרונים, בתי קולנוע.
בתי תרבות, ספריות ומוזיאונים, עיר שדואגת לאזרחיה הוותיקים. מקימה למענם מועדונים למפגשים תרבותיים. וטיולים, מתנסים שמיועדים להם. שבהם מקימים עבורם חוגים, הרצאות. שירה בציבור. וכדומה. ופרוייקט של קהילה נגישה שבמסגרתו בין השאר הם יכולים לקבל תמורת סכום סמלי בעלי מלאכה. וכן, דואגת להם לפעמון מצוקה, עיר שדואגת גם לאוכלוסיה הצעירה, לזוגות הצעירים. שהם הורים לילדים קטנים. מאפשרת גם להם וגם לילדיהם חוגים. שיש בה גנים ציבוריים עם מגוון נדנדות. ומופעים בבתי התרבות ובקניונים המיועדים לקטנים. שיש בהם לדוגמא שחקנים, זמרים או קוסמים. עיר שדואגת למנף את ההרכב הרב דורי של התושבים, שיש בה ברכות ציבוריות, שבהן הקטנים יכולים ללמוד לשחות. והבוגרים והמבוגרים שוחים. שיש בה גלריות וגנים ציבוריים עם מתקני ספורט ושבילי אופניים. לצד מגוון של נדנדות. וגנים ציבוריים שיש בהן שטחים
המיוחדים לכלבים. עיר שמאפשרת לתושבים שלה לנהל בעצמם את הענינים, שראש העיר שלה קשוב לבקשותיהם וליוזמות שלהם. וגורם שתהיה להם תחושה של שיכות, ראש עיר טוב לדעתי נוקט במדיניות של דלת פתוחה. ופותח את דלת לשכתו בפני התושבים. ביום קבוע ובשעות קבועות. ומאפשר להם לבוא ולפגוש אותו פנים אל פנים. לבקש ממנו בהזדמנות זאת בקשות. להעלות יוזמות. ולדבר איתו על מה שמציק להם בהתנהלות העירונית היומיומית  עיר טובה וצומחת, אמרו לי, היא עיר שהתושבים אוהבים לגור בה. לכן חשוב לדעתי לגרום להם שיאהבו אותה. ושהיא תצליח. ראש עיר טוב, לדעתי מגדיר לעצמו יעדים ומציב לעצמו אתגרים. מבחינת תכנון הערים מחייבים היום את הקבלנים לבנות מגדלים. 
כשמורידים בית נמוך בונים במקומו מגדל. מכאן שבנית בתים נמוכים לא מקובלת היום בערים. לערים רבות אין עתודות קרקעיות. והמגדלים כפי שהסבירו לי פותרים את הבעיה של צפיפות התושבים. בנית המגדלים ממה שראיתי בשטח, יוצרת הומוגניות, לכן חשוב לי שידאגו שיהיו בעיר רחובות איכותיים, עם תחנות אוטובוס וחנויות. עיר שמושכת אליה זוגות צעירים היא עיר שיש בה חינוך איכותי. 
חינוך טוב מביא לאיכות עירונית של התושבים. חינוך, הסבירו לי, צריך עדכון. מכאן שלדעתי ראש עיר טוב הוא זה שמעדכן את מערכת החינוך בעירו מידי כמה שנים, ושומר על במה גבוהה של התושבים. חינוך טוב לדעתי הוא גם חלק מהרגישות החברתית העירונית. כי הוא נועד לכולם ולא רק לתלמידים הטובים. היום כל ראש עיר מתגאה במספר התלמידים שעברו בעירו את בחינות הבגרות. מאידך אם תשימו לב תיווכחו לדעת, שבעיר שבה מנשירים מספסל הלימודים את התלמידים החלשים היא מועדת לאלימות. וכך גם קורה בעיר שאינה דואגת לפעילות חברתית ותרבותית  לתושביה הצעירים. ראש עיר טוב כפי שנוכחתי
לדעת, דואג לביטחון התושבים. מקים בה תחנת משטרה עירונית שפועלת בה 24 שעות, ובנוסף מקים בשכונות תחנות משטרה קהילתיות, ומשתף את התושבים במיגור האלימות והפשיעה. בזאת הוא הופך אותה גם כן לעיר ידידותית לאלו שבה גרים. ועוד אציין שראש עיר טוב לפי תפישתי דואג שעירו תהיה נגישה לנכים. תוחם שטח לטובת מוגבלים בגנים ציבוריים, ומתקין מתקנים מיוחדים לילדים עם מוגבלויות בגנים ציבוריים.  עיר מותאמת לנכים, היא עיר שיש בה נגישות לאנשים בכסא גלגלים, כמו למשל בעיריה ובמבני ציבור אחרים.
והיא עיר ידידותית לתושבים שלה. לאור כל זאת הסקתי את המסקנה הבאה: לא עוד מגדל שנבנה. ולא עוד פרוייקט בשיפור התשתיות עושה עיר לעיר איכותית.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה