יום שני, 12 באוגוסט 2013

השד העדתי שלא הכרתי / רימונה שיף.

היום כשאני מכירה הרבה משפחות של נישואים מעורבים . ואומרת לא פעם לילדי שעוד דור שניים כבר לא יגידו אשכנזים ספרדים. או מזרחיים, אלא ישראלים. באה התוכנית של אמנון לוי בערוץ 10 בטלוויזיה והוציא את השד העדתי מהבקבוק. ומוכיחה שהפער עדיין קיים. ושהנושא עדיין בוער בחברה הישראלית. ומעוררת דיון ציבורי. ובעקבותיה מתפרסמות בעיתונים כתבות שמביאות נתונים מדאיגים, כמו שקיימים פערים בשכר שמקבלים אשכנזים לזה שמקבלים מזרחיים, בקבלה ללימודים גבוהים ובקליטה במקומות עבודה. שלא לדבר על הפערים בקידום המזרחיים. ואני צובטת את עצמי ושואלת מה קורה כאן. על איזה שד עדתי מדברים. ואני מגיעה למסקנה שהביאו לי בתוכנית הזאת שד עדתי שלא הכרתי. כי היום להיפך בשטח אני רואה כיצד הפערים בחברה הישראלית הולכים ומצטמצמים, לא אני ולא בעלי וגם לא החברים שלנו מכנים את המזרחיים פרנקים. כמו שכינו אותם ההורים שלנו יוצאי אירופה. שראו את עצמם. נאורים מהם. דבר שעלינו לא מקובל. כי אנחנו מסתכלים על כולם כבני אדם. ומי שנראה לנו בן אדם ראוי מקובל עלינו. ללא הבדל מין מוצא או זרם חברתי. היינו, דתי או חילוני. מבחינתנו כולם הם ישראלים. והראיה, שפעם הבן שלי סיפר לי ששאלו אותו מאיזה מוצא הוא והוא ענה ישראלי. כי הוא לא ידע שבכלל קימים אשכנזים ומזרחיים, אני גרה ברמת-גן, עיר שרבים מתושביה הם יוצאי עיראק. או בנים ליוצאי עיראק. יש בהם עורכי דין, רופאים, מנהלי בנק, מנהלי בתי ספר, וכדומה. ובאחת ממערכות הבחירות האחרונות פקח עליהן שופט רמת-גני ממוצא עיראקי וזה מוכיח לי שאם אתה בעל כישורים ויש לך אמביציה אתה יכול להגיע להישגים. ולא חשוב מאיזה מוצא אתה. אני לא גרה בפריפריה ואני לא יודעת מה קורה שם. אך מבחינתי הראיה שלא כל האשכנזים אקדמאים. ויש להם כאלו שהם אנשי עמל ובעלי מקצועות אחרים טובים. מוכיחה שלמה שאתה מגיע בחיים אתה מגיע בזכות מי שאתה. ולא בזכות המוצא שלך. וכאן אציין שראיתי לאחרונה בטלוויזיה כתבה על פרופ' לכימיה שהוא ערבי הנחשב היום לחוקר בינלאומי בתחום החלבונים. וחשבתי לעצמי שאם הוא הגיע למה שהוא הגיע,  הרי שכל אחד שיש לו את הכישורים המתאימים והשאיפות יכול להגיע כמוהו להישגים מכובדים. אני מתארת לעצמי שלא היה לו קל בכלל להגיע לאן שהוא הגיע. אבל עובדה הוא הצליח לעמוד בסופו של דבר בראש הפירמידה בזכות מה שהוא. ישנם גם טייקונים ממוצא מזרחי. אם אני מסתכלת. על התרבות הישראלית אני נוכחת לדעת שיש לנו היום סופרים מוכשרים. שחקנים וזמרים עטורי הישגים. אפילו בינלאומים. שהם ממוצא מזרחי. ובכלל הזמר המזרחי תופש היום את המשבצת הראויה לו במפת הזמר העברי. ואני רואה בזה ניצחון של הזמרים המזרחיים שנחשבו עד לפני מספר עשורים לזמרי קסטות, והושמעו בתחנה המרכזית הישנה בלבד. היום אני קוראת בעיתונות כתבות על זמרים אשכנזים שמתבכיינים על כך שהם התרחקו מהמיינסטרים ועל שהתהפך לו הגלגל,  בכל מה שנוגע לשירים העבריים שברדיו מושמעים. אני נתקלת לא אחת בזמרים מזרחיים שמעדיפים לכנות את עצמם 'זמרים ים תיכוניים' . ואני מבינה אותם. כי הרי כבר ציינתי שמבחינתי אנחנו כולם ישראליים. וכאן אציין עוד שזמרים ממוצא מזרחי זכו להגיע למקומות הראשונים באירויזיון. ובתחרויות בינלאומיות אחרות. ובתחרויות  היופי מגיעות המעומדות ממוצא מזרחי להישגים מכובדים. ובעשורים האחרונים היו לנו מיס עולם ישראלית ממוצא מזרחי, וסגנית מיס עולם. בטלוויזיה יש לנו מנחים וכתבים שהם ממוצא מזרחי. ושחקנים בסדרות השונות, ומועמדים בתוכנית הראליטי השונות. ויש מהם גם כאלו שזוכים במקומות הראשונים. הנה בתוכנית הראליטי  'האח הגדול' זכו שלוש פעמים במקום הראשון מועמדים ממוצא מזרחי. ואם לפני מספר שנים בתוכנית הטלוויזיה "הרווק", שדכו צעיר יפה תואר, בלונדיני עם עיניים כחולות ממוצא אשכנזי. הרי שהיום "הרווק" מנסים לשדך בנות לדודו אהרון, שהוא זמר המצליח ממוצא מזרחי,  ושהגיע אפילו להיות זמר השנה. הוא לא היחידי. כמוהו יש עוד זמרים מזרחיים מוצלחים ומצליחים, לעומת זאת  ישנם גם כאלו שהם מוצלחים ומצליחים פחות. ואני בטוחה שהסיבות לא נובעות מהעובדה שהם ממוצא מזרחי.  שהרי ישנם זמרים אשכנזים מוצלחים ומצליחים פחות, והם לא מוצאים מהבקבוק את השד העדתי. ואומרים שבגללו הם הגיעו לאן שהגיעו. מבחנתי המוסיקה המזרחית זכתה להכרה הראוייה לה. וצריך להתייחס לזאת כאל עובדה קימת כמובן, שישנם שירים שהם יותר איכותיים, וכאלו שהם איכותיים פחות. לא צריך לעשות הכללות. 
אם להסתכל על העבר. אני אומרת כל הכבוד לפנתרים השחורים, שיצאו לרחובות והפגינו על הפערים התרבותיים, בתקופת כהונתה של גולדה מאיר כראש ממשלה. היא אמרה עליהם שהם לא נחמדים. אבל אני רואה בהם פורצי דרך. ומחוללי מהפכה חברתית. כי הם גרמו לכך שהבעיה תצוף על פני השטח, ושידונו בה ויתייחסו אליה. והם בעצמם הגיעו להישגים יפים. הנה צ'רלי ביטון היה ח"כ במשך כמה קדנציות. וגם אחרים התקדמו יפה במשבצת התרבותית הישראלית. ואם בפוליטיקה אנו עוסקים יש לנו שרים, סגני שרים וחכי"ם  . ויושבי ראש הכנסת, ותמיד היו לנו. אנחנו צריכים עוד שיהיה לנו ראש ממשלה ממוצא מזרחי, ואני מאמינה שכך יהיה. 
עד שהוקרנה התוכנית של אמנון לוי בטלוויזיה ראיתי בנישואים המעורבים עוד שלב ביצירת כור היתוך בחברה הישראלית. ולא חשבתי על כך שהמזרחים נישאים לאשכנזים כדי לברוח מהזהות שלהם, ושהם רואים בהם קרש הצלה. ושמבחינתם יותר טוב שהם יקראו ברקוביץ' מאשר סויסה. עם זאת ולמרות זאת אני מאמינה שבמרוצת השנים הנישואים הללו יסגרו את השד העדתי, אחת ולתמיד.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה