יום שלישי, 20 באוגוסט 2013

פוליו היסטוריה והיסטריה / רימונה שיף.

משרד הבריאות הורה להורים לעצור את התפשטות נגיף הפוליו בישראל ולחסן את ילדיהם. למבצע יש לא מעט מתנגדים. ישנם הורים מבולבלים שיש להם התלבטיות וספקות. יש החוששים שילדם יחלה מהחיסון המוחלש, מרימים גבה ואומרים הרי כבר חסנו את הילד בזריקה. ואינם רואים כל צורך לחסן אותו בשתי טיפות נוספות. אחרים חוששים שילדם ילקה בעקבות החיסון באלרגיה. ויש גם כאלו המתריעים על כך שהחיסון כפי שנודע להם הוא הראשון שמבוצע בעולם וחוששים שילדם יהפוך לשפן ניסויים. יש הגורסים שלחיסון ישנם כנראה תופעות לוואי. מה שגרם  לאנשי משרד הבריאות לעשות הכנה מוקדמת טרם המבצע. ולקחת אחריות. וישנה קבוצה נוספת של הורים שטוענות שהחיסונים מבוצעים משיקולים כלכליים.  וזוהי עוד דרך לעשות בתקופה הזאת קופה. לאחרונה פנה הורה לבג"ץ כדי שיכריע בקשר לעתירה למתן צו ביניים לעצור את החיסונים עד לה-1 בספטמבר, ובינתיים הוחלט שהמבצע ימשך כמתוכנן. אני מבינה את כל ההורים המודאגים. אבל כשאני חושבת על הפוליו אני רואה לנגד עיני את שנות ה-50 שהיו השנים הקשות ביותר במדינה של הדבקות במחלה, שנקראה אז "שיתוק ילדים" ואני נזכרת בילדים שסבלו משיתוק בגפיים והפכו לנכים. עד היום אני מכירה כאלו שחלו במחלה בהיותם ילדים ומאז סובלים מהפרעות קשות בתפקוד הגופני. ואני נזכרת גם בשנת 1998 עת המגפה פרצה שוב במדינה. אמנם רבים לא נפגעו ממנה אבל בכל זאת הוירוס הופץ באוכלוסיה, ואז כולם קיבלו את חובת החיסון כדבר מובן מאליו ולא שאלו הרבה שאלות. כי כולם ברכו בליבם את סלק וסלאבין שפתחו את החיסונים. ועשו צעדים במגור המחלה הנוראה הזאת. לצערי לא לכל ההורים ברור היום שאם הם רוצים שילדיהם יהיו בריאים עליהם לעשות את החיסונים. אני חושבת שזה שמשרד הבריאות לא עשה טרם המבצע להורים הכנה מוקדמת. והפגין חוסר מחשבה תחילה. עורר בהורים רבים חוסר אמון בחיסון. וגרם לכך שיהיו בהם כאלו המעדיפים שילדיהם לא יהיו מחוסנים. לדעתי אין קונספרציה ואין שיקולים כלכליים. ואם משרד הבריאות אומר שרק אחד למיליון מהחיסונים יכול לחלות במחלה הוא צודק. כי למה לו להאכיל את ההורים בנתונים לא נכונים. ואני מסכימה עם האם שאמרה שאם מנכ"ל משרד הבריאות חסן את נכדו, יכול כל הורה בישראל להיות שקט ולחסן את ילדו. מבחינתי חבל על כל ילד מילדי ישראל שאינו מקבל את החיסונים המשולבים, כי אני שייכת לאלו שלא לוקחים סיכונים. כפי שהתפרסם בעיתונים פרופ' אלי סומך יור' איגוד רופאי הילדים ויור' ועדת מעקב המיעצת למשרד הבריאות בנושא הפוליו, אמר שבהתאם לממצאים וללקחים של מבצע החיסונים הארצי דהיום. יש לשקול את החזרת החיסון החי המוחלש לרשימת החיסונים בארץ. ואני מקווה שאכן כך יעשה ולדעתי טוב יעשו אם ימשיכו את המבצע של היום במסגרת הבית ספרית. כפי שאומרים הפרסומים בתקשורת. לאחרונה נודע לי מתוכנית הבוקר בטלוויזיה שהילדים שלא יהיו מחוסנים לא יקלטו בלימודים. עם פתיחתה של השנה החדשה. כי הם יכולים להיות נשאים של הנגיף. צר לי על אותם ילדים. ואני מקווה שלמרות ההחלטות וסימני השאלה, ההורים שלא חסנו את ילדם יעשו חושבים . וישנו את דעתם. כי זה רק יועיל להם מכל הבחינות. אני חוששת שאלפי ילדים לא יוכלו לחבוש ספסל לימודים בבתי הספר בגלל שמסיבות בריאותיות המערכת החיסונית שלהם מוחלשת. והם לא יכולים לקבל את החיסונים. אמנם אומרים שכאן אני לא צודקת. ומדובר בקבוצה קטנה אבל על משרד החינוך לתת על כך את הדעת. ולאפשר לכל אותם ילדים הנחשבים לנשאים של הנגיף להשלים את החומר. לבל שהוא יהיה להם חסר. וכאן אוסיף ואציין שהיום בטיפות החלב מופיעים ליצנים רפואיים בפני הילדים שלהתחסן באים. וככה הם מפחיתים אצלם את הלחץ והפחד שלהם. בעבר לא עשו מהמבצע חגיגה גדולה. והילדים שבאו להתחסן היו צריכים על הלחץ והפחד שלהם להתגבר בכוחות עצמם. ומכאן שהופעת הליצנים הרפואיים היום בפניהם היא תופעה מבורכת. שיכולה בלי ספק להקל על ההורים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה