יום חמישי, 25 בדצמבר 2014

החרדים המתקדמים / רימונה שיף.

אומרים "לא תעשה לך כל פסל וכל מסכה". אבל בעשורים האחרונים. נתקלתי בחרדים שהם אמנים. כאלו שגילו את חכמת הצבע והמכחול, ורואים בעולם החדש שנחשף בפניהם דבר חיובי שקרה להם. לא מכבר בקרתי במסגרת סיור מודרך שערכתי בבני ברק בביתה של אישה חרדית. וגיליתי להפתעתי שהיא לא רק מורה לאמנות בתיכון. שמכינה תלמידים לבגרות, אלא שהיא גם יוצרת תמונות אמנתיות מזכוכית, ומעצבת תליונים מזכוכית לשרשרות. התמונות היפיפיות שלה אף תלויות על הקירות בדירתה הצנועה במרכז העיר. לכשהיא מארחת אורחים היא מניחה שורות שורות על השולחן בחדר האוכל מבחר תליונים שעצבה. ומעוררת את הנשים הסקרניות לא רק לראות אלא גם לקנות. כשהתארחתי, במסגרת הסיור בביתה חשבתי לתומי שאני פוגשת חרדית לא טיפוסית. אבל למחרת קראתי באחד העיתונים היומיים כתבה על אמן חרדי שמצייר תמונות בביתו בלילות. ואף מציג אותן בתערוכות, הוא מצייר ציורי שמן על בד. והמעניין שגם הוא וגם האמנית שבביתה בקרתי הם אנשי חינוך שנותנים באמצעות האמנות ביטוי לרגשות הפנימיים שלהם. וכאן אציין, שלפני שנים כשהייתי כתבת ב"מעריב", ריאינתי אישה חרדית, שהיתה אפילו בת של רב. והקדישה ימים ולילות ליצירת ציורים לבולים של דמויות ונופים. היא אמרה לי שהגיעה להכרה שעליה להכנע לדחפים הפנימיים שלה. ואמנם היא צללה לעולם הפנימי שלה. משוחררת מהכבלים של הדת והאמונה. השנים חלפו, התחלתי לבקר הרבה בתערוכות. יום אחד נזכרתי בה. חשבתי שהיא סיימה עם העולם שיצרה לעצמה וחזרה לעולמה הישן. אך לא. אשתקד הזמנתי לתערוכה קבוצתית של ציירים בתאטרון גבעתיים. ונתקלתי בה בציורים חדשים שציירה. למדתי שהאישה החרדית הזאת עם הנפש האמנותית נשארה אמנית. במהלך הסיור שלי בבני ברק הסתבר לי שהיום קבוצות של חילונים מרחבי הארץ עורכים בה סיורים מודרכים. חלקם עם מדריכים מקומיים וחלקם עם אחרים. במהלכם הם מספרים להם על תולדות העיר. ועושים להם הכרות עם אורחות החיים של התושבים, ועם הישיבות שבעיר נמצאות. כמעט כל הסיורים מסתיימים עם מפגש עם נציג של "אחוד הצלה". שמסייע בהתנדבות לאנשים שנקלעו למצוקה בריאותית, או שקרתה להם תאונה. נודע לי שהסיורים האלו הם מאוד מבוקשים. על ידי הציבור החילוני. ושרבים מתושבי העיר ואחרים מצאו באמצעותם דרך להרוויח כספים. ואם על תעסוקה מדובר הרי שלאחרונה התפרסמו באחד מהעיתונים היומיים נתונים על תעסוקתם של החרדים. לפי נתוני משרד הכלכלה. ברבעון הראשון של שנת 2014 עמד שעור התעסוקה של גברים בגיל העבודה ב-25%-64% ככלל האוכלוסיה על 81%, עם זאת, נתון שערך בנק ישראל הצביע על עליה מהירה בשיעור תעסוקה של גברים חרדים בין השנים 2004 -2014, ביחוד במגזר העסקי. ועוד נאמר שבשנים האחרונות פונים גברים חרדים ללימודים טכנולוגיים, לפי נתונים של מוסד "שמואל נאמן" בין 250 ל-300 חרדים מסימים את לימודיהם בתחום, מרביתם נשים. סקר שערך משרד הכלכלה ב-2008 העלה שמרבית מהגברים החרדים מעוניינים לרכוש השכלה, 39% מהם מעוניינים לרכוש השכלה מקצועית, הדבר הוכיח לי שהיום ישנם חרדים רבים הרוצים לפתור את מצבם הכלכלי באמצעות תעסוקה. ולא רוצים להסתמך על תרומות באוהלה של תורה. מנתונים נוספים שהובאו בכתבה למדתי שהיום ישנם 7.000 חרדים באקדמיה, ולפי הצפי מספרם יגדל בשנים הקרובות. ובעוד שלוש שנים מספרם יגיע לשש עשרה אלף סטודנטים. שמחתי להיווכח שהיום מבינים חרדים בערים רבות שהדרך לשוק העבודה מובילה דרך ההשכלה הגבוהה. ועוד יותר שמחתי כשגיליתי בכתבה פרוייקט חדש שנועד לאפשר לצעירים וצעירות, חרדים וחרדיות, לעשות תואר ראשון במשפטים, כלכלה ומחשבים במכללה לניהול בבני ברק שהיא שלוחה של אוניברסיטת בר-אילן. בסיור שמעתי שבבני ברק נפתח מכון מחקר, בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן לחקר יהדות אשכנז. וכששמעתי את זאת, למדתי פעם נוספת שהאקדמיה חדרה לעיר הזאת. וברכתי על כך שהגיע הרגע שבו בוחרים חרדים צעירים רבים בהשכלה הגבוהה. ומבינים שהיא פותחת בפניהם חלון הזדמנויות לתעסוקה. בסיור נשאלה המדריכה מהו אחוז תושבי העיר שמשרתים בצבא. היא גילתה שבשנים האחרונות מספרם פחת. ואמרה שהסיבה היא שיאיר לפיד לכשהיה שר בממשלה לא הבין שצריך לגייס אותם בהדרגה. עם זאת היא ציינה שהנח"ל החרדי נוחל היום הצלחה רבה. לכשהסתיים הסיור שאלה אותי אחת המשתתפות למה היום, כשנשים חרדיות רבות לומדות באקדמיה, ויוצאות לעבוד מחוץ לביתן, אנחנו לא מוצאים בכנסת חכ"יות המשתייכות למפלגות החרדיות. לא ידעתי מה לענות לה. אבל אני מקווה שגם המצב הזה ישתנה, ועוד נמצא נשים חרדיות שבפוליטיקה עוסקות. 

2 תגובות:

  1. חברים של יום טוב, קוראים לי אנטוניו לורה מישראל, אני רופאה במקצועי מנתח, אני בת 45, קרא בעיון את עדות חיי האמיתית כיצד החזרתי את האהבה לשעבר תוך יומיים של נרות נתח אהבה איות תפילה, יש לי כוונות טובות לחלוק את החדשות הטובות כאן כי אני יודע שמידע זה יעזור למישהו שקורא את זה כרגע לרפא לב שבור ולהשיב יחסי אהבה אבודים תוך יומיים. הסטוי שלי אולי דומה, הייתי נשוי לאנטוניו ארבע שנים, בחודש שעבר הוא נפרד ממני, עשיתי הכל כדי להחזיר אותו לאהוב אותי, אבל כל מה שעשיתי היה לשווא, רציתי שהוא כל כך יחזור כי היה לנו שני ילדים קטנים יחד ואני כל כך אוהבת אותו שאני לא יכולה לחיות בלעדיו, שאלתי אותו עם הכל, הבטחתי אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה שלי לעמיתי בעבודה, היא החברה הטובה שלי והיא ייעצה לי ליצור קשר עם מגהץ איות אהבה שיכול לעזור לי לאיית אהבה, אבל אני מהסוג שלעולם לא חשב שחלק מאיות אהבה קיים או יכול לעבוד, לא הייתה לי ברירה אלא לנסות, שלחתי בדוא"ל את כתובת הדוא"ל ליצירת קשר עם ערוץ האיות שהיא נתנה לי וכמה מוניטות אחרי שקיבלתי תגובה. ד"ר אדודווה אמר לי שהוא יכול לעזור לי להחזיר את בעלי, זה היה אין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימי עבודה, עקבתי בקפידה אחר כל ההוראות שלו על מה לעשות בביתי במהלך תפילת איות אהבה באמצע הלילה. אודודואה השיק חלק לאיות של כתיב אהבה ובאופן מפתיע כבר היום השני היה בסביבות השעה 06:00. בן זוגי לאהוב של בעלי התקשר אליי בטלפון הנייד שלי, הייתי כל כך מופתע כי בעלי סירב להתקשר אליי ולא שלח לי טקסט בשלושת השבועות האחרונים, פתאום הוא התקשר להתנצל בפני והוא אמר שהוא יחזור הביתה לבקר אותי והילדים שלי בקרוב. מאז אותו היום הראשון שהוא התקשר אליי, הוא התקשר אלי והתקשר אלי כל יום, היום הוא התקשר לענתי לשיחת הטלפון והוא אמר שוב שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאסלח ואחזור אליו כבן זוג אהבה, שהוא כל כך אוהב אותי. אני כל כך שמח ועד היום התחלנו לחיות יחד באושר כמשפחה אחת. תודתי העמוקה עוברת לד"ר אודודואה על כוחותיו המחוננים להחזיר את הנישואין השבורים ולהחזיר בן זוג לאהבה לשעבר תוך יומיים אהבה לאיות תפילה שעובדת. אני ממליץ עליו בכנות לכל מי שמחפש שיקום אהבה דחוף (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    השבמחק
  2. היי חברים, אני איזבלה אית'ן, אני חדש כאן אני לא יודע איך הדברים עובדים כאן, אבל קראתי כאן תגובות טובות ואוסיף מעט מחיי כי זה יהיה שימושי עבור רבים מ אותנו כאן, מחפשים תשובות ופתרון מערכות יחסים. הייתי במערכת יחסים עם אוול במשך ארבע שנים, הוא נפרד ממני, עשיתי הכל כדי להחזיר אותו, אבל הכל היה לשווא, כל כך רציתי אותו בגלל האהבה שיש לי לבעלי, שאלתי אותו על כל מה שהבטחתי, אבל הוא סירב. הסברתי את בעיית מערכת היחסים שלי עם קולגה בעבודה והיא הציעה לי דווקא לפנות לגלגיל אהבה שיעזור לי להכין קסם אהבה כדי להביא גבר הביתה, אבל אני אישה שמעולם לא האמינה בקסם, היה לי אין ברירה, ניסיתי, פניתי לגלגיית איות והוא אמר לי שאין שום בעיה שהכל יהיה בסדר תוך שלושה ימים, האקס שלי יחזור אלי תוך שלושה ימים, ד"ר אלבה השליך כישוף באוויר כל קסם איות אחר שלו למקדש בשמי באמצע הלילה. באופן מפתיע, היום השני היה בסביבות הצהריים. 16.00 קיבלתי שיחת טלפון ממספר לא ידוע, בעלי לשעבר התקשר אליי, הייתי כל כך מופתע שעניתי לשיחת הטלפון שלי, כשראיתי שזה בעלי, ניהלנו שיחה ארוכה וכל מה שהוא אמר היה שהוא מצטער . בגלל שהכל לא בסדר, הוא אמר שהוא רוצה שאחזור אליו כדי לאהוב אותי כל כך הרבה יותר. הייתי כל כך מאושרת והלכתי אליו, איך התחלנו לחיות ביחד באושר עד היום. מאז, הבטחתי לשתף את החדשות הטובות שלי עם משחקי אהבה שעובדים בצורה מושלמת ללא שום תופעות לוואי. יש לי כוונה חזקה שמישהו שאני מכיר שיש לו בעיות בזוגיות יכול להיות מועיל לאדם כזה על ידי התייחסות אליו לבדיקת האיות האמיתית והחזקה היחידה שעזרה לי לפתור את בעיית הנישואין שלי. דוא"ל: dralaba3000@gmail.com אתה יכול לשלוח לו דוא"ל אם אתה זקוק לעזרה במערכת היחסים שלך או אחרת. או שתוכל ליצור איתו קשר ב- whatsapp: +2349071995123
    כפי ש:
    1) משחקי אהבה חוזרים לאהבה אבודה
    2) כישוף אהבה אבוד מתאחד עם האקס
    3) גירושין
    4) תפקידי נישואין
    5) מליטה איות
    6) שבירת כישופים
    7) קידום דירוג משרדים
    8.) רוצה להיות בהריון ולהביא את ילדך לעולם.
    9) אתה רוצה לספק את אהובך
    באמצעות dralaba3000@gmail.com

    השבמחק